Faïence stannifère, émaux de petit feu H. 30,5 ; L. 38,3 ; l. 27,5 cm Don Félix Doistau, 1922 Inv. 22986 © Les Arts Décoratifs Si vous souhaitez utiliser ce visuel, veuillez contacter la photothèque Apparenté à la famille Clérissy, fondatrice de la première faïencerie marseillaise au faubourg de Saint-Jean-du-Désert, Gaspard Robert (v. 1722- 1799) créa son propre établissement en 1753 et donna rapidement un grand développement à ses ateliers qui comptèrent jusqu’à vingt-huit apprentis. (…)
Accueil > Mots-clés > Chefs d’œuvre > XVIIe siècle / XVIIIe siècle
XVIIe siècle / XVIIIe siècle
Articles
-
Fabrique Gaspard Robert, Terrine, Marseille, vers 1765-1770
4 juin 2008, par FABIEN -
Joseph Poitou (attr. à), Armoire, Paris, vers 1715-1720
3 juin 2008, par FABIENBronzes attribués à Charles Cressent (1685-1768) Bâti en chêne, placage en bois de violette, bronze doré H. 275 ; l. 163 ; pr. 56 cm Legs Laure Mottart, en souvenir de son mari, Paul Mottart, 1949 Inv. 36222 © Les Arts Décoratifs / photo : Jean Tholance Si vous souhaitez utiliser ce visuel, veuillez contacter la photothèque Cette grande armoire, longtemps attribuée à l’ébéniste Charles Cressent, est en fait une œuvre sortie de l’atelier de Joseph Poitou, maître menuisier auprès duquel (…)
-
Ewer, Paris, 1603-1604
18 July 2017, by FABIENSilver 18 x 18.3 cm Bequest of Jean Jacques Gérard Reubell, 1934 Inv. 30391 © Les Arts Décoratifs If you would like to use this image, please contact the Picture Library Some ewers were intended for hand-washing, in which case they were accompanied by basins; others were independent pieces used for serving drinks. This ewer is a rare example of French seventeenth-century secular silverware, and more especially of tableware; many pieces were melted down for the requirements of war or the (…)
-
Commode double à armoires d’encoignure, Paris, vers 1725
3 juin 2008, par FABIENBâti en chêne et résineux, placage de palissandre et noyer ondé, bronze doré, marbre de Rance H. 84 ; L. 282 ; pr. 82,5 Achat grâce au Fonds du Patrimoine, 2006 Inv. 2006.1.1 © Les Arts Décoratifs Si vous souhaitez utiliser ce visuel, veuillez contacter la photothèque Cette commode, destinée à une chambre de parade, est extraordinaire à plus d’un titre. Sa taille imposante en fait sans doute la plus grande commode du XVIIIe siècle français : elle mesure près de trois mètres de long, (…)
-
Clock, Vestal Virgins Carrying the Sacred Fire
20 July 2017, by FABIENJean-Démosthène Dugourc (1740-1825), designer-ornamentalist Louis-Simon Boizot (1743-1809), sculptor Pierre-Philippe Thomire (1751-1843), bronze caster Robert Robin (1742-1799), clockmaker Paris, 1788 Gilt bronze and bronze patinated in black, Sèvres porcelain plaque, biscuit, brocatelle and bleu turquin marble 50.5 x 65 x 18 cm Long-term loan from the Ministère de l’Intérieur, 1907 Inv. MIN INT. ss no.(2) © MAD If you would like to use this image, please contact the Picture Library Two (…)
-
Sculptures « Les Quatre Saisons », probablement Nevers, XVIIIe siècle
3 juin 2008, par FABIENVerre blanc opaque, travaillé à la lampe d’émailleur, sur support métallique ; socle en bois tourné, doré H. max. avec socle : 17 cm Legs Madeleine Lucile Joséphine Bougenaux, 1961 Inv. 38474 A-B-C-D © Les Arts Décoratifs Si vous souhaitez utiliser ce visuel, veuillez contacter la photothèque Véritables petites sculptures de verre, ces quatre personnages forment un ensemble allégorique représentant les quatre saisons. Suivant une convention largement diffusée, l’Hiver apparaît comme un (…)
-
Wood paneling from the drawing room of the Hôtel Talairac, Paris, c. 1790
21 July 2017, by FABIENPainted and gilt oak and resinous wood, fireplace in red griotte marble and gilt bronze; mirror Bequest of Adèle Denouille, 1923 Inv. 21246 A-M et 21247 © Les Arts Décoratifs If you would like to use this image, please contact the Picture Library The Chaussée d’Antin neighborhood in Paris was completely transformed in the 1780s. Originally an area of market gardens, it was covered with buildings designed by the most innovative architects – such as Claude-Nicolas Ledoux, (…)
-
André-Charles Boulle (1642-1732) (attrib. to), Pair of wall sconces, Paris, c. 1715-1720
18 July 2017, by FABIENGilt bronze 52 x 23 cm (each) Gift of Ernest Grandidier, 1906 Inv. 12789 A-B © Les Arts Décoratifs / photo: Jean Tholance If you would like to use this image, please contact the Picture Library Gilt bronze acquired new importance in furniture during the first third of the eighteenth century. Furniture pieces were covered with bronze mounts to accentuate the decoration of a piece or protect its edges and feet. Fireplaces were adorned with sumptuously decorated andirons; bronze-casters (…)
-
De Grieksche A Manufactory, Porcelain potiche vase, Delft (Netherlands), c. 1710
19 July 2017, by FABIENGrand feu faience Stamp painted in blue: PAK 77 x 46 cm Bequest of Alexandrine Grandjean, Grandjean collection, 1923 Inv. GR 172 © Les Arts Décoratifs If you would like to use this image, please contact the Picture Library This large lidded “potiche” vase, dating from about 1710, was probably the central element of a five-piece garniture (decorative set) that also comprised cornet and bottle vases. Its impressive outline, swollen belly and harmonious proportions were inspired by (…)
-
Sèvres Manufactory, “The Emperor of China”, between 1776 and 1785
19 July 2017, by FABIENHard-paste porcelain Incised stamp on the base: 20 40.5 x 14.5 x 14.2 cm Bequest of Adèle Michon, 1923 Inv. 23723 © Les Arts Décoratifs If you would like to use this image, please contact the Picture Library Unlike the Chinoiserie decorations in vogue at the Sèvres factory from the time of its creation, this statuette is not a fantasy figure but a genuine portrait – that of the Chinese emperor Qianlong (1736-1795). It was based on a watercolor portrait by Giuseppe Panzi, a Jesuit father (…)