Soft-paste porcelain 20 x 21.5 x 19.5 cm Gift of M. Wenz, 1950 Inv. 36277 © Les Arts Décoratifs If you would like to use this image, please contact the Picture Library This statuette is one of the first masterpieces produced by the factory set up in 1737 in the outhouses of the Château de Villeroy in Mennecy (in the Essonne region) by the Parisian faience and porcelain maker François Barbin. With this piece, the newly established factory, under the patronage of the Duc de Villeroy, (…)
Accueil > Mots-clés > Chefs d’œuvre > XVIIe siècle / XVIIIe siècle
XVIIe siècle / XVIIIe siècle
Articles
-
Villeroy Manufactory, Figure of a Magot, Mennecy, c. 1740
19 July 2017, by FABIEN -
Pierre Gole (1620-1684) (attrib. to), Coffer cabinet, Paris, c. 1655
19 July 2017, by FABIENResinous wood, veneer of tortoiseshell, ivory, tinted ivory, ebony, amaranth, walnut, pearwood, yew, barberry, end-cut wood Coffer: 23.8 x 47.7 x 34 cm Base: 63.2 x 60 x 40 cm Acquired with the support of Michel and Hélène David-Weill, 2002 Inv. 2002.56.1.1-2 © Les Arts Décoratifs If you would like to use this image, please contact the Picture Library This coffer was designed to be movable. It stands on four small toupie legs made of ivory; the lid and four sides are decorated with (…)
-
Paul Vredeman de Vries (1567-apr. 1630) et Adriaen van Nieulandt (1587-1658), « Salomon et la reine de Saba », Amsterdam, vers 1610
3 juin 2008, par FABIENHuile sur toile H. 158 ; l. 198 cm Don Michel-Victor Cruchet, 1896 Inv. 8516 A © Les Arts Décoratifs Si vous souhaitez utiliser ce visuel, veuillez contacter la photothèque Formé dans l’atelier de son père, architecte, ingénieur et peintre, Paul Vredeman de Vries s’est imposé, au tournant des XVIe et XVIIe siècles, dans le genre très particulier de la peinture de paysages urbains. Dans le milieu maniériste de la cour de Prague, où il accomplit une partie de sa carrière au service de (…)
-
Sculptures “The Four Seasons”, Probably Nevers, eighteenth century
19 July 2017, by FABIENLampworked opaque white glass on a metal support; turned gilt wood base Max. H. (with base): 17 cm Bequest of Madeleine Lucile Joséphine Bougenaux, 1961 Inv. 38474 A-B-C-D © Les Arts Décoratifs If you would like to use this image, please contact the Picture Library These four small figures are veritable glass sculptures that form an allegorical series representing the four seasons. Following widespread usage, Winter is depicted as a stooped, bearded old man wrapped in warm clothes, (…)
-
Buffet à deux corps, vraisemblablement Paris, vers 1730
3 juin 2008, par FABIENChêne sculpté ciré, fer H. 320 ; l. 188 ; pr. 67 cm Achat, 1949 Inv. 36189 © Les Arts Décoratifs Si vous souhaitez utiliser ce visuel, veuillez contacter la photothèque Le buffet, dont la forme est dérivée de l’armoire à deux corps, s’en distingue par la différence de hauteur entre un corps inférieur à hauteur d’appui, dont le plateau est fortement débordant, et un corps supérieur beaucoup plus développé. Réservé aux salles à manger, il est réalisé en bois massif, noyer ou chêne, pour (…)
-
Manufacture de Meissen, Déjeuner solitaire, vers 1780-1790
5 juin 2008, par FABIENPorcelaine dure, émaux polychromes et rehauts d’or sur couverte Coffret garni de cuir et de soie Plateau : marque aux épées croisées et étoile en bleu sous couverte, 32 imprimée et 2 incisée. Pot à café : marque aux épées croisées et étoile en bleu sous couverte et K incisée. Pot à lait : marque aux épées croisées et étoile en bleu sous couverte. Sucrier, tasse et soucoupe : marque aux épées croisées et étoile en bleu sur couverte. Coffret : H. 17,5 ; L. 38,5 ; l. 29 cm Don marquise (…)
-
Vincennes Manufactory, “Duplessis” sauce boat, 1756
19 July 2017, by FABIENSoft-paste porcelain 11.9 x 26 x 19.4 cm Painted stamps: double L in blue; letter-date D (for the year 1756) Purchase, 1924 Inv. 24047 © Les Arts Décoratifs If you would like to use this image, please contact the Picture Library This sauce boat resembles a surging, curling wave edged with blue foam, rising in jagged peaks as it sweeps seaweed and coral in its path. A veritable manifesto for Rococo art, it represents the culmination of the skill and absolute mastery of eighteenth-century (…)