Huile sur bois Achat, 1950 Inv. 36323 © Les Arts Décoratifs / photo : Jean Tholance Si vous souhaitez utiliser ce visuel, veuillez contacter la photothèque La princesse Mathilde, cousine de Napoléon III, est l’une des figures les plus importantes de la vie mondaine sous le Second Empire. Après un mariage malheureux avec le richissime prince Demidoff, elle s’était fixée à Paris. Menant grand train, elle recevait dans les salons de son luxueux hôtel particulier, rue de Courcelles, tout ce (…)
Accueil > Mots-clés > Chefs d’œuvre > XIXe siècle
XIXe siècle
Articles
-
Sébastien-Charles Giraud (1819-1892), Tableau « La Véranda de la princesse Mathilde dans l’hôtel de la rue de Courcelles », Paris, 1864
9 juin 2008, par FABIEN -
James Tissot (1836-1902), painter, {Fortune} model for the top of a fountain, France, c. 1878-1882
26 July 2017, by FABIENPatinated bronze, silver-plated bronze, gilt bronze, silver, cloisonné enamel, walnut, glass Gift of Albert Bichet, 1908 Inv. 14755 © Les Arts Décoratifs / photo: Jean Tholance If you would like to use this image, please contact the Picture Library The Nantes-born painter James Tissot was fascinated by Chinese and Japanese art, which he collected. From the late 1870s on, he produced art objects (vases, teapots, trays and jardinières) in cloisonné enamel with decorations inspired by the (…)
-
Eugène Grasset (1845-1917), designer, Fulgraff, cabinetmaker and sculptor, Furniture for Charles Gillot and his daughter Marcelle Seure, Paris, c. 1880-1905
26 July 2017, by FABIENGift of Gabrielle Richard, 1959, 1968, 2004 Gift of Marcel and Gabrielle Richard, 1977 Inv. 38190, 41689-41694, 45713-45714, 2004.24.1-2 © Les Arts Décoratifs If you would like to use this image, please contact the Picture Library In 1879, Charles Gillot asked his friend, the illustrator Eugène Grasset, to design the decoration and furniture of the main rooms in his mansion at 79, Rue Madame in the sixth arrondissement of Paris. This mansion, built for his mother between 1875 and 1877, (…)
-
Manufacture Jules Desfossé (1851-1947), Papier peint « Jardin d’hiver », France, 1853
9 juin 2008, par FABIENÉdouard Müller (1823-1876), dessinateur Papier continu, fond brossé à la main, impression à la planche de bois Références de fabrique : Numéros 2031 à 2034 ; bordure du bas de 42 pouces, bordure du haut de 25 pouces, pilastre de 25 pouces avec ou sans vitrage, vitrage, bordure du bas en un mètre de large. 360 planches de bois. 381 couleurs. 1 panneau Achat, 1982 Inv. 48783 © Les Arts Décoratifs Si vous souhaitez utiliser ce visuel, veuillez contacter la photothèque Ce papier peint fut (…)
-
Sébastien-Charles Giraud (1819-1892), Painting {Princess Mathilde’s Conservatory in the Mansion on Rue de Courcelles}, Paris, 1864
25 July 2017, by FABIENOil on wood Purchase, 1950 Inv. 36323 © Les Arts Décoratifs / photo: Jean Tholance If you would like to use this image, please contact the Picture Library Princess Mathilde, cousin of Napoleon III, was a key figure in the society life of the Second Empire. After an unhappy marriage to the wealthy Prince Demidoff, she settled in Paris where she lived lavishly, entertaining all the intellectuals, politicians and artists of the day in the drawing rooms of her luxurious mansion on Rue de (…)
-
Eugène Grasset (1845-1917), dessinateur, Fulgraff, ébénisterie et sculpture, Mobilier pour Charles Gillot et sa fille Marcelle Seure, Paris, vers 1880-1905
10 juin 2008, par FABIENDons Gabrielle Richard, 1959, 1968, 2004 Don Marcel et Gabrielle Richard, 1977 Inv. 38190, 41689-41694, 45713-45714, 2004.24.1-2 © Les Arts Décoratifs Si vous souhaitez utiliser ce visuel, veuillez contacter la photothèque En 1879, Charles Gillot demande à son ami l’illustrateur Eugène Grasset de concevoir la décoration et l’ameublement des pièces principales de son hôtel particulier du 79 rue Madame, dans le VIe arrondissement de Paris. Construit par sa mère entre 1875 et 1877, (…)
-
Berceau de parade du duc de Bordeaux, Paris, 1819
9 juin 2008, par FABIENFélix Rémond (1779- ap. 1860), ébéniste Jean-François Denière et François Thomas Matelin, bronziers Exposition des produits de l’industrie Bâti de chêne, placage et incrustations de loupe de frêne, loupe d’orme, noyer et amarante, bronze doré Dépôt du Mobilier national, 1927 Inv. MOB NAT GMEC 38 © Les Arts Décoratifs Si vous souhaitez utiliser ce visuel, veuillez contacter la photothèque Ce berceau de parade célèbre la naissance de l’héritier tant attendu des Bourbons revenus au pouvoir (…)
-
Gabriel Viardot (1830-1906) (attr. to), Wall mirror, Paris, c. 1880
26 July 2017, by FABIENCarved sycamore wood, mirror glass Acquired with the support of Michel and Hélène David-Weill, 2002 Inv. 2002.57.1 © Les Arts Décoratifs / photo: Jean Tholance If you would like to use this image, please contact the Picture Library Gabriel Viardot began his career as a cabinetmaker in 1849. He soon made a name for himself by producing pieces freely inspired by oriental furniture, which he adapted to European taste. In his case, “Asianism” might be a more appropriate term than (…)
-
Royal Sèvres Manufactory, Egg-and-snake teapot, 1833
25 July 2017, by FABIENHard-paste porcelain, polychrome and gold decoration 19 x 18 x 10 cm Gift of Jules Audéoud, 1885 Inv. 2644 © Les Arts Décoratifs If you would like to use this image, please contact the Picture Library A taste for exotic drinks emerged in the eighteenth century. Artists used tea, coffee and hot chocolate pots to develop a repertory of images inspired by a natural world that was still unfamiliar to Europeans. Spouts and handles often took the form of real or imaginary animals. The (…)
-
Jean-Baptiste-Claude Odiot (1763-1850), Tureen, Paris, 1819-1823
21 July 2017, by FABIENBronze, silver-plated by Christofle in 1907-1908 Long-term loan from the Fonds National d’Art Contemporain, 1907 Inv. FNAC PFH 4538 © Les Arts Décoratifs / photo: Jean Tholance If you would like to use this image, please contact the Picture Library Jean-Baptiste Claude Odiot, who created this piece from a design by Adrien Louis Marie Cavelier, was one of the most important silversmiths of the Empire. His reputation was based on the technique he used to attach the decorative motifs: each (…)