Armand-Albert Rateau in the Musée des Arts Décoratifs’ collections

Armand-Albert Rateau in the Musée des Arts Décoratifs’ collections

If you want to use this picture, please contact our library

In addition to Prince Louis de Polignac’s major donation of the contents of Jeanne Lanvin’s apartment in 1965, the Musée des Arts Décoratifs has other creations by Armand-Albert Rateau.

After the 1925 Exhibition, the museum acquired one of the chandeliers in the Pavillon de l’Élégance from Baguès Frères, the firm that produced Rateau’s bronze objects.

In 1937, following Le Décor de la vie de 1900 à 1925 exhibition at the Musée des Arts Décoratifs, at which Rateau had shown eight pieces of furniture, the designer donated two to the museum. Formerly in his apartment at 17 quai de Conti in Paris, these models were created for his first clients, George and Florence Blumenthal: a tea table with two trays ( Jeanne Lanvin owned a similar piece), and an armchair created in 1919 for their swimming pool in New York.

  • Fauteuil

    ARMAND-ALBERT RATEAU (1882-1938), décorateur
    BAGUÈS FRÈRES, fondeur
    Paris, vers 1919
    bronze fondu et patiné vert antique, coussin en ocelot
    don ARMAND-ALBERT RATEAU, 1937

    Ce modèle fut créé en 1919 pour la piscine de George et Florence Blumenthal à New-York.

    inv. 33765
  • Projet de fauteuil

    ARMAND-ALBERT RATEAU (1882-1938)
    PAUL PLUMET
    Paris, vers 1919
    lavis, encre noire sur papier calque
    don FRANÇOIS RATEAU, 1995

    inv. 995.129.1.1
  • Table à thé

    ARMAND-ALBERT RATEAU (1882-1938), décorateur
    BAGUÈS FRÈRES, fondeur
    Paris, vers 1924
    bronze fondu et patiné vert antique, glace et verre
    don ARMAND-ALBERT RATEAU, 1937

    Le couple Blumenthal et Jeanne Lanvin possédaient un modèle identique.

    inv. 33764

In 1947, the six-panel Course dans la forêt screen, donated by Rateau’s wife, complemented this exceptional ensemble. Initially comprising eight panels, this lacquer screen, created around 1925, stood at the rear of the dining room of the designer’s apartment on Quai de Conti, concealing the staircase and a window.

  • Détails du paravent à six feuilles Course dans la forêt

    ARMAND-ALBERT RATEAU (1882-1938)
    Paris, vers 1925 (date de création du modèle), vers 1930 (date de fabrication)
    laque, décor en creux et en réserve exécuté en bistre, monture en fer forgé
    don THÉRÈSE RATEAU, 1947

    inv. 35842
  • Photographie de la salle à manger d’Armand-Albert Rateau, 17 quai de Conti à Paris, début des années 1930.
    La longue table au plateau en marbres noir et blanc est identique à celle de la salle à manger de Jeanne Lanvin.

    Fonds Famille Rateau

This collection was further enhanced in 1995 when François Rateau, the artist’s son, donated 56 drawings to the museum. Produced for the most part in collaboration with his assistant, the sculptor Paul Plumet, they provide an insight into the artist’s creative process and development, from the interior design of the barge Nomade, bought from Paul Poiret in 1913, to the prestigious commissions he executed from 1920 until he died in 1938.

Péniche Nomade
ARMAND-ALBERT RATEAU (1882-1938)
Paris, 1913
plume, encre noire, aquarelle sur papier collé sur carton fort
don FRANÇOIS RATEAU, 1995
Rateau achète en 1913 cette péniche, conçue en 1909 par Louis Süe pour le couturier Paul Poiret. Cette acquisition permet à Rateau de faire connaissance avec le cercle d’amis du couturier, notamment Jeanne Lanvin qui sera une des hôtes de la péniche au moment de la Première Guerre mondiale.
inv. 995.129.2.7
Projet de mobilier pour la terrasse de l’Hôtel Crillon à Paris
ARMAND-ALBERT RATEAU (1882-1938)
Paris, vers 1923
crayon, aquarelle et rehauts de gouache sur papier
don FRANÇOIS RATEAU, 1995
Rateau aménage l’hôtel appartenant à la Guaranty Trust Cie de 1921 à 1923. R. Bouwens de Boijen en est l’architecte comme pour l’hôtel de Jeanne Lanvin.
inv. 995.129.2.8
  • Projets de panneaux de laque pour la salle de bains de Lady et Sir Pomeroy-Burton au château de La Croë

    ARMAND-ALBERT RATEAU (1882-1938)
    Paris, vers 1929
    graphite, craie de couleur, gouache, rehauts d’argent sur papier calque
    don FRANÇOIS RATEAU, 1995

    inv. 995.129.2.1 à 995.129.2.3
  • Projets de panneaux de laque pour la salle de bains de Lady et Sir Pomeroy-Burton au château de La Croë

    ARMAND-ALBERT RATEAU (1882-1938)
    Paris, vers 1929
    graphite, craie de couleur, gouache, rehauts d’argent sur papier calque
    don FRANÇOIS RATEAU, 1995

    inv. 995.129.2.4 et 995.129.2.5